یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آزادی گردش اطلاعات و مالکیت اسلحه دو مورد از آزادی‌هایی است که آمریکایی‌ها همواره به آن می‌بالند.

آمریکا

اما در خلال روزهای اخیر تحولاتی در این کشور رخ داده است که می‌تواند آغاز خط بطلانی بر این ادعاها باشد. روز شنبه هزاران نفر از حامیان کنترل اسلحه در واشنگتن تظاهرات کردند و از سوی دیگر دادستان‌های آمریکا تحقیق گسترده‌ای را برای شناسایی عوامل فاش کردن اطلاعات مربوط به نرم‌افزار استاکس‌نت به پیش می‌برند. به گزارش رویترز، در راهپیمایی واشنگتن، شماری از اهالی شهر نیوتاون که حوالی کریسمس امسال صحنه تیراندازی خونبار در دبستان بود، شرکت کردند. در این راهپیمایی، آرن دانکن وزیر آموزش آمریکا و شماری از قانونگذاران و هنرپیشگان سخنرانی کردند.

معترضان از کنگره و قانونگذاران ایالتی خواستند از تدابیر لازم برای محدودیت اسلحه حمایت کنند. دانکن در سخنرانی خود گفت زمانی که مدیر مدارس شیکاگو بود، هر دو هفته یک دانش‌آموز با اسلحه کشته می‌شد. وی منکر آن شد که محدودیت اسلحه به‌معنای محدود کردن حقوق مالکیت سلاح گرم است که قانون اساسی آمریکا ضمانت کرده است.

پس از کشتار 20دانش‌آموز خردسال و شش بزرگسال در دبستان سندی هوک در نیوتاون، موج بزرگی در آمریکا علیه مالکیت و حمل بی‌ضابطه اسلحه ایجاد شده و باراک اوباما وعده کرده است محدودیت اسلحه را به یکی از دستورهای کار اصلی خود در دوره دوم ریاست‌جمهوری تبدیل کند. وی بایدن معاون خود را به سرپرستی هیأتی برای تدوین قوانین محدودکننده کاربرد اسلحه گمارده است. معترضان از خواسته اوباما برای محدود کردن سلاح‌های نظامی و خشاب‌های پرظرفیت و اخذ عدم‌سوءپیشینه برای خرید اسلحه حمایت کردند.

گروه‌هایی مانند گروه یک میلیون مادر طرفدار کنترل سلاح از سازمان‌دهندگان این راهپیمایی بودند که حدود یک هفته پس از برگزاری راهپیمایی طرفداران حقوق اسلحه در سراسر آمریکا صورت گرفت. موضوع مالکیت و حمل اسلحه ازجمله مسائل بسیار حساس در صحنه سیاسی آمریکا به شمار می‌رود که می‌تواند رأی میلیون‌ها نفر را به سمت این یا آن نامزد هدایت کند. تحلیلگران می‌گویند کشتار سندی هوک زمینه مساعدی را برای طرفداران محدودیت اسلحه ایجاد کرده است تا قوانینی به این منظور را به تصویب برسانند.

پیگرد افشاگران استاکس‌نت

همزمان با تلاش‌ها برای محدودسازی مالکیت و حمل اسلحه، در عرصه به‌اصطلاح آزادی گردش اطلاعات در آمریکا هم تحولات مهمی در جریان است. بازپرسان فدرال که در حال بررسی موضوع افشای اطلاعات طبقه‌بندی‌شده درباره نرم‌افزار تخریبی استاکس‌نت هستند، فشار خود را بر گروهی از مقامات سابق و جاری دولت آمریکا که مشکوک به مشارکت در افشای اطلاعات این ویروس هستند، افزایش داده‌اند. این تحقیقات در بهار امسال توسط اریک هولدر دادستان کل این کشور آغاز شد.

استاکس نت نرم‌افزاری است که آمریکا و اسرائیل آن را به‌طور مشترک برای رخنه در تأسیسات هسته‌ای ایران و اختلال در سانتریفیوژهای آن ساختند. نام رمز این عملیات سایبری بازی‌های المپیک بود. اکنون منابع آگاه می‌گویند دادستانان در حال تعقیب مقاماتی در رده‌های بالا هستند که از سوی خبرنگاران با آنان تماس گرفته شده بود.

مأموران اف بی‌ای و دادستانان با شماری از مقامات سابق و فعلی دولت در ارتباط با افشای اطلاعات استاکس‌نت مصاحبه کرده‌اند. آنان همچنین ای‌میل و مکالمات تلفنی این افراد را برای یافتن رد خبرنگارانی که با آنان تماس گرفته‌اند، بررسی می‌کنند. گفته می‌شود تنها گروهی اندک از مقامات آمریکایی و اسرائیلی از وجود برنامه سری استاکس‌نت مطلع بودند.

در تحولی دیگر در زمینه فعالیت‌های سایبری و آزادی گردش اطلاعات، گروه رخنه‌گر اینترنتی انانیموس اعلام کرد سایت کمیسیون محکومیت آمریکا را که وابسته به قوه قضاییه است، به سرقت برده است. این اقدام به تلافی خودکشی آرون شوارتز صورت گرفته است. شوارتز از فعالان آزادی اطلاعات بود که دادستانان وی را به اتهام سرقت مقالات علمی به حبس طولانی تهدید کرده بودند و همین امر ظاهراً سبب شد وی اخیراً دست به‌خودکشی بزند.

کد خبر 199271
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز